Thursday 26 January 2012

něco o školném

včera jsem byl jedním diskutujícím upozorněn, když jsem zas brojil proti školnému, že věcný návrh zákona o půjčkách na VŠ studium existuje a vznikl paralelně s chystanými změnami VŠ zákona.
šel jsem se tedy dovzdělat, ale výsledkem bylo spíš jen zvětšení mého zoufalství ohledně dané věci. ten návrh z mého pohledu nakupil takovou porci fantasmagořiny, že bude možná nad lidské síly vůbec všechny ty blbosti vyargumentovávat. chytla se mě skepse.

nicméně to podstatné u tématu 'školné' zůstává: jak chce stát obhájit strategii, že se zříká poskytování bezplatného vzdělání, byť vysokoškolského ? to chce mít příští generaci míň vzdělanou než předchozí ? anebo jde o to utržit zas víc peněz ?
neobsahuje náhodou něco o přístupu ke vzdělání Listina základních práv a svobod ?
nic proti poplatkům na soukromých školách ale že by stát takhle rezignoval na svou zodpovědnost za společnost a její rozvoj ? pro mě je těžké si to představit..

z jiného bodu: hodně veřejně známých lidí (cyril Höschl naposled) je přesvědčeno, že placení školného v navrhovaném objemu těch ca.100 tis.kč za pětileté studium nepředstavuje zas takovou finanční zátěž aby to bylo nezvládnutelné...
chyba lávky, tvrdím já, v zemi, kde si na živobytí nevyděláte ani když máte to štěstí a chodíte do práce...

těch komentářů z mého pera na dané téma už vzniklo víc, na více aspektů té věci, opravdu se mi to těžko píše dokopy a opravdu mě to drtí. být po škole, nic nemít, jen stotisícový dluh... v česku... to je existenční harakiri

Jan Macháček - Mistři už jsou v Davosu a školné
a diskuse pod článkem

No comments:

Post a Comment